Waarom gewoon starten met Agile-Scrum? Check de 10 redenen…

Waarom gewoon starten met Agile-Scrum? Check de 10 redenen…

Er zijn legio manieren om efficiënt en effectief samen te werken. Veel organisaties kiezen er tegenwoordig voor om op een Agile manier te gaan werken. In dit artikel geven we 10 redenen waarom ook jouw organisatie zou moeten starten met Agile werken.

 

1. Snellere time-to-market

Veel mensen en organisaties die besluiten om Agile te gaan werken, zijn met name de lange opleveringscycli zat, die vaak resulteren in de verkeerde producten of diensten waar klanten geen interesse (meer) in hebben. Het idee van een tweewekelijkse opleverkadans klinkt veel bedrijven dan ook als muziek in de oren.

 

2. Snelle ROI (return on investment)

Onlangs waren we op bezoek bij een team dat vragen had omtrent het opdelen van hun User Stories in kleinere behapbare brokken. In hun ogen leverden deze kleine (deel)producten te weinig op. Toch besloten ze het één Sprint te proberen. De reactie van hun Product Owner achteraf was veelzeggend: “Omdat ik een werkend product aan mijn klant kon laten zien, besloot hij het product te kopen.”

 

3. Feedback van klanten

Met enige regelmaat zien we producten of diensten gelanceerd worden waarvan allerlei functies uiteindelijk nooit door de klant worden gebruikt. Stel je nu eens voor dat alle tijd die wordt gebruikt voor de ontwikkeling van producten die klanten níet willen, zou worden gebruikt voor de ontwikkeling van producten die klanten juist wél willen? Scrum biedt een raamwerk dat in korte cycli (Sprints) deelproducten oplevert én tijdens elke Sprint Review de feedback van stakeholders verzamelt, om deze vervolgens te gebruiken voor de volgende Sprint.

 

4. Het maken van de juiste producten of diensten

Deze reden lijkt op de voorgaande, toch is er weldegelijk een verschil. Als we precies dátgene bouwen wat de klant wil, maar in de praktijk wordt het product op een totaal andere manier gebruikt dan bedoeld of voorzien, dan creëren we nog steeds geen waarde voor de klant. Door deelproducten op te leveren en continu te verbeteren, hebben we beter zicht op wat de klant wil én hoe een klant het product uiteindelijk gebruikt.

 

 

 

5. Vermindering van risico’s

Agile ziet risico niet als een apart onderdeel dat moet worden ‘gemanaged’. Agile zélf is risicomanagement. Door snel op te leveren en de verkregen feedback te gebruiken voor aanpassingen en/of verbeteringen verkleinen we het risico dat er uiteindelijk verkeerde producten of diensten worden opgeleverd.

 

6. Betere kwaliteit

Net zoals onze klanten geen slechte producten willen afnemen, zo willen ontwikkelaars geen slechte producten ontwikkelen. Als organisaties zorgdragen voor tijd, kosten en scope, dan hoeven ontwikkelaars zich alleen nog druk te maken over kwaliteit. Met Agile zijn al deze zaken geborgd en hebben we ook nog eens de ruimte om de scope aan te passen, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat het niet op tijd wordt opgeleverd.

 

7. Motivatie

Sommige bedrijven adopteren Agile omdat de bedrijfscultuur wel wat verbetering kan gebruiken. Agile is momenteel een “hot topic” en veel medewerkers willen het Agile werken eens uitproberen. Agile belooft teams te creëren waarin zelfsturing of zelforganisatie centraal staat. Teams waarin mensen werken met een gezamenlijk doel. Als je Agile op de juiste wijze invoert, dan creëert het een organisatie waarin mensen met veel plezier werken.

 

8. Efficiency

Je kan het ook het “elimineren van verspillingen” noemen (denk aan Lean). Verspilling, omdat het van tevoren opstellen van grote en uitputtende projectplannen in veel gevallen te weinig oplevert. Ook heeft het geen zin om mensen in functionele silo’s afzonderlijk van elkaar te laten werken en te hopen dat er geen werk over de schutting wordt gegooid.

 

9. Klanttevredenheid

Het maken van producten die onze (interne) klanten, bewoners of studenten kunnen gebruiken, maakt zowel ons als de klant gelukkig. In staat zijn om continu nieuwe “features” te kunnen toevoegen aan bestaande producten en diensten maakt klanten nóg gelukkiger. Niets is frustrerender voor een klant dan investeren in een product dat niet doet wat ervan werd verwacht. Agile is geen tovermiddel, maar klanten zien wel dat het een ontwikkelproces is waarin de leverancier samenwerkt met de klant om een zo goed mogelijk product op te leveren.

 

10. Voorspelbaarheid

Veel bedrijven zijn niet in staat om bij de klant aan te geven hoe lang het duurt om iets te ontwikkelen en ook niet wat de klant dan precies kan verwachten. Klanten zijn vaak al blij als ze weten wanneer ze iets ongeveer kunnen verwachten. Met Agile zijn teams veel beter in staat om hun opleverritme voorspelbaar te maken.

Met dank aan de Agile-Scrum groep voor de input van dit artikel.

Wil je meer weten?

Download ons Whitepaper: ‘Transformeren naar een Agile organisatie’ of maak een vrijblijvende afspraak met Jean Kosmann om de mogelijkheden van Agile-Scrum voor jouw organisatie te bespreken.

Gewoon doen zou ik zeggen!

info@partnerincoaching.nl / 06 – 54 94 32 22

 



Ook via WhatsApp!
Call Now Button