Vorige week lichtte ik al toe waarom coachend leiderschap zo belangrijk is. Nu wil ik graag het GROW-Model met je delen; een effectief model ter verdere ontwikkeling van je medewerkers én je bedrijfsdoelstellingen!
Als manager kun je door de hiërarchische verhouding die je met je medewerkers hebt niet hun coach zijn. Je kunt wel een coachende stijl van leidinggeven hanteren en in gesprekken dit model gebruiken.
Het model gaat er vanuit dat je medewerker zelf de expertise in huis heeft om zijn probleem op te lossen. Door hem te bevragen en aan het denken te zetten, kan hij zelf de meest passende actie bedenken om zijn probleem op te lossen.
Hoe werkt het?
GROW staat voor
Een GROW-gesprek hoeft niet heel lang te duren. Is het probleem niet al te groot, dan komt je met 10 minuten al een heel eind.
Een gesprek volgens het GROW-model ziet er als volgt uit:
Goal (doel)
In stap 1 van het gesprek ga je op zoek naar het doel van je medewerker. Wat moet het gesprek opleveren? Bedoeling is om dat doel SMART te krijgen. Je stelt open vragen, zoals:
Vraag door als dat nodig is.
Reality
In deze stap gaat het erom de feiten boven tafel te krijgen. Het is een verkenning van de probleemsituatie. Houd je hoofdlijn vast en verzand niet in zijpaden. Door tussendoor samen te vatten in je eigen woorden, verhelder je de situatie nog meer.
Vragen die je in deze fase stelt zijn bijvoorbeeld:
In deze fase kom de feiten zo compleet mogelijk op tafel. Vraag door tot de situatie duidelijk is.
Options
In deze fase van het gesprek verken je de opties die er zijn. Kan de medewerker het anders aanpakken? Vaak zegt iemand in deze fase zoiets als “eigenlijk zou ik dat of dat moeten doen”. Het gaat erom dit soort ideeën boven tafel te krijgen.
Met je coachende stijl moedig je aan om creatief na te denken en help je mogelijke opties te structureren. Je stelt vragen zoals:
Bedoeling is dat iemand verder kijkt dan hij misschien normaal gesproken zou doen. Je helpt hem zijn blik te verbreden.
Wrap-up
Op het eind van het gesprek kom je tot een afrondende conclusie. Ook maakt de medewerker een keuze. Je helpt hem hierbij door vragen te stellen als
Als het goed is gaat de medewerker na een dergelijk gesprek de deur uit met een plan en is hij gemotiveerd dat plan ook werkelijk uit te voeren. Of het nodig is een vervolggesprek te hebben, bepalen jullie samen.
website verbeteren | website optimaliseren | optimalisatie | analyse | woorank specialist | woorank expert-2 | website maken weert | website maken valkenburg | website maken urmond | website maken tongeren | website maken stein | website maken sittard | website maken roermond | website maken meerssen | website maken margraten | website maken maastricht | website maken limburg | website maken lanaken | website maken heerlen | website maken hasselt | website maken gulpen | website maken geleen | website maken elsloo | website maken eijsden | website maken cadier en keer | website maken born | website maken beek | website laten maken maastricht | website laten bouwen maastricht | webdesigner maastricht | webdesign valkenburg | webdesign sittard | webdesign meerssen | webdesign mestreech | webdesign maastricht | webdesign limburg | webdesign lanaken | webdesign heerlen | webdesign gulpen | webdesign geleen | webdesign eijsden | webdesign bureau maastricht | webdesign beek | webdesign | seo valkenburg | seo utrecht | seo specialist | seo sittard | seo rotterdam | seo meerssen | seo maastricht | seo maastricht | webdesign limburg | seo limburg | seo lanaken | seo heerlen | seo gulpen | seo geleen | seo expert | seo eindhoven | seo eijsden | seo denhaag | seo beek | seo amsterdam | portfolio webdesign en seo optimalisatie | online marketing bureau maastricht | onderhoudwebsite | nieuwe website maastricht | gratis seo rapport | gratis dashboard | google specialist | google partner maastricht | google optimalisatie maastricht | google ads | google adwords maastricht | google adwords | google adverteren | google advertenties|