Mijn directeur is het schuld!? Herkenbaar?

Mijn directeur is het schuld!? Herkenbaar?

Hoor of zeg je dit ook wel eens?
Mensen hebben de neiging om de meeste problemen op de omgevingsschil te plaatsen. Bijvoorbeeld: mijn directeur is directief, een bepaalde collega is altijd aan het klagen, mijn klant betaalt niet, de jeugd van tegenwoordig is lui, mijn buurvrouw zeurt, mijn ouders hebben mij nooit gesteund, het mag niet van de jurist, er is hongersnood in Sudan of de bloemkool is uitverkocht.

Zo zijn er vreselijke of een eenvoudige problemen met als gemeenschappelijk kenmerk dat de ‘schuld’ van het probleem in je omgeving ligt.

directeur

MIJN OMGEVING IS HET PROBLEEM

In zijn boek Authentiek Leiderschap zegt Bas Blekkingh dat je je daarmee zelf positioneert als slachtoffer ván die omgeving. Maar klopt je waarneming wel? Je eigen filter (selectieve perceptie) laat je alleen openstaan voor waarnemingen die alleen jij belangrijk vindt.
Hoe kan je nu toch invloed uitoefenen op problemen in je omgeving in plaats van het slachtoffer te zijn?

Stel jezelf de volgende twee vragen:

Is dit altijd zo?
Doet de omgeving altijd….? Wellicht zie je het wat te zwart-wit. Probeer in ieder geval de nuance aan te brengen en herformuleer je probleemstelling. Bijvoorbeeld: ‘De omgeving doet vaak …’ In het voorbeeld van de directeur: ‘ Mijn directeur neemt te weinig mijn suggesties over.

Klopt mijn oordeel, mijn norm?
Is het echt terecht dat ik voel dat de omgeving …, of kan ik er iets anders bij denken of voelen? Bijvoorbeeld: ‘Is het terecht dat ik voel dat mijn directeur mijn suggesties niet overneemt, of kan ik er iets anders bij denken of voelen? Ligt het misschien toch aan de kwaliteit van mijn suggesties of op de wijze waarop ik deze naar voren breng?’

De ik-boodschap
Probeer naar aanleiding van je nieuwe inzichten de probleemstelling te herformuleren en doe dat in de ik-sfeer. We gaan het jouw probleem maken en niet het probleem van je omgeving. Je zult merken dat je probleem daarmee een andere lading krijgt. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het vervelend dat ik niet precies weet of de omgeving ..’ of: ‘Ik vind het lastig dat de omgeving …’ In het voorbeeld van de directeur: ‘ Ik vind het lastig dat mijn directeur te weinig suggesties overneemt.’

Zo, nu zit jij achter het stuur. Het is niet langer een probleem van je omgeving, het is nu jouw probleem.Het prettige is dat je alle kanten op kan. Van ‘klagen’ tot ‘aanpakken’, van ‘accepteren’ tot ‘weggaan’.

De keuze ligt nu bij jou en niet bij je omgeving. Je hebt de omgeving wat feitelijker waargenomen en je hebt je emotie bewust losgekoppeld van je waarneming. Dit geeft je meer ruimte om naar een betere oplossing toe te werken. Het geeft je in ieder geval meer ruimte om over een probleem te communiceren.

Wil je meer grip op je omgeving? Neem dan contact met mij op: 06 – 54 94 32 22.



Ook via WhatsApp!
Call Now Button