Hoe hoog is jouw saldo op de emotionele bankrekening?

Hoe hoog is jouw saldo op de emotionele bankrekening?

Hoe komt het dat de een wél alle hulp krijgt en de ander maar met moeite? En welk mechanisme zit erachter als je collega wél betrokken wordt in projecten en jij niet? Of waarom komt een docent de ene student wel tegemoet en de ander niet?

De in 2012 overleden managementdenker Stephen Covey kennen we vooral van ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Een van de mooiste concepten die hij ons met dat boek nalaat is dat van de emotionele bankrekening.

 

Met deze metafoor stelt Covey dat er bij elke interactie tussen mensen eigenlijk een positieve of een negatieve ‘storting’ op de wederzijdse mentale bankrekening wordt gedaan. Met een direct effect op zaken als onderling vertrouwen, wederzijds respect en de bereidheid tot een wederdienst.

Zo zullen mensen die vooral veel kritiek leveren, onaardig of oneerlijk zijn, zich niet integer of onfatsoenlijk gedragen al snel een fors tekort op de emotionele bankrekening bij anderen opbouwen. Ze staan met andere woorden bij hen ‘in het rood’.

 

 

Rood staan

In de praktijk betekent dit dat de ontvanger van de kritiek op basis van dit negatieve saldo (lees: gedrag) niet snel warm zal lopen om de ander te helpen of een plezier te doen.

Mensen die zich daarentegen positief opstellen tegenover de ander, door bijvoorbeeld met aandacht te luisteren, oprecht interesse te tonen, regelmatig een compliment te geven of op andere manieren hun waardering kenbaar te maken, bouwen al snel een ‘tegoed’ op de emotionele bankrekening van de ontvanger op.

Positief saldo

De kans dat hij als gevolg van dit positieve saldo meer bereid zal zijn om de ander een plezier terug te doen of op een andere manier van dienst te zijn, is daarmee natuurlijk vele malen groter.

Het gedachtegoed achter en de werking van de emotionele bankrekening gaat overigens net zo goed op in de werk- als in de privéomgeving. Vraag jezelf dus geregeld af of jouw gedrag een storting of een opname op de emotionele rekening van de ander betekent.

Beïnvloeden van de emotionele bankrekening

Om effectief te kunnen functioneren is het dus noodzakelijk om te zorgen dat je bij veel mensen waar je mee samenwerkt – ruim – positief staat op de emotionele bankrekening die je bij hen hebt uitstaan. Hierdoor heb je steun en contact, mensen hebben iets voor je over. Je krijgt gemakkelijker dingen voor elkaar en de communicatie loopt soepeler. Stephen Covey noemt zes grote stortingendie goed zijn voor een behoorlijke emotionele bankrekening:

  • De ander begrijpen. Neem de moeite om de ander werkelijk te begrijpen. Dit is één van de grootste stortingen die u kunt doen.
  • Op de details. Een klein gebaar kan grote gevolgen hebben, zowel in positieve als in negatieve zin.
  • Woord houden. Wanneer je een belofte niet nakomt, verspeel je zeer veel krediet. Een volgende keer zullen mensen je niet meer voor de volle 100% geloven.
  • Verwachtingen verduidelijken. Vage of onuitgesproken verwachtingen kunnen het vertrouwen en onderlinge contact ondermijnen.
  • Integriteit tonen. Dit is een soort basiskapitaal voor alle investeringen. Gebrek aan integriteit reduceert elke storting tot nul.
  • Uw oprechte verontschuldigen voor een opname. Wanneer u iets opneemt van je emotionele bankrekening, dien je je daarvoor oprecht te verontschuldigen. Een welgemeend excuus is een grote storting.

 

Sparen dus!



Ook via WhatsApp!